Tålamodsprövning

Publicerat: 2022-06-27 - 17:58 - Skrivet av Mathias Zetterlund

Den senaste tiden har det landat ett antal mail till mig där medlemmar har synpunkter på banans dåliga kvalitet. Jag förstår dom. Det är snart juli och ett normalår brukar banan vara i kanonskick. Men inte i år. Både GolfStar och klubben har kommunicerat tidernas värsta "golfvinter" med snö, tö, kyla, is, tö, regn...i en en enda lång period. Våren och försommaren har varit en prövning för banpersonalen. Som tur är vågar man så smått se ljuset i tunneln. Alla greener är stödsådda och tack vare några ordentliga regnskurar som följs av värme så växer det! Greenerna håller på att växa ihop.

Bunkrarna är ett kapitel för sig och dom ska renoveras eller byggas om helt vilket kommer att ta ett par år. Under tiden fylls dom på med sand så inte bollarna studsar ur.

Vidare har styrelsen tagit ett beslut att vi vill filma banan med hjälp av drönare. Självklart när banan är som finast fram på eftersommaren. Vi berättade om idén för GolfStar och nu har vi ett gemensamt projekt. De tycker idén är kanon och vill vara med och delfinansiera.
Anläggningens nya platschef, Lina Vang-Hansen, har gjort en rivstart. Jag pratade nyligen med Kjell Krawe, Sendragets "Gran´old man" och den som har hållit ihop denna fantastiska tävlingsverksamhet i så många år. Han berättade att i år har allt gått bättre än någonsin med Linas hjälp tidiga tisdagsmorgnar när det är dags för tävling.
Jag har också fått en del propåer om orange tee och Lina har, tillsammans med greenkeepern sett till att sådana numera finns på ett antal hål. Det finns ingen slope än men det kommer. All heder åt sådan "verkstad".
Till sist - det som händer när man tar betalt för vagnar och lämnar ut dessa när man hyr, är att många byglar "råkar" åka med i bilen hem. Jag tycker man krånglar till det med hyra. Det kostar mer att både jaga och köpa nya byglar. Gå tillbaka till det tidigare systemet med gratis vagnar. Jag tror att intäkterna är försumbara och alla blir gladare.
Anders Örnevall, ordförande i Waxholms GK