Spännande SM-tävling

Publicerat: 2023-06-07 - 16:47 - Skrivet av Mathias Zetterlund

Den 7-9 juli är det dags för årets största tävling på waxholmsbanan när SM för H40, dvs herrar 40, spelas. Pernilla Herolf är huvudansvarig för tävlingen från klubbens sida. Berätta hur ni förbereder er:

– Det är Stockholms Golfförbund som arrangerar SM-veckan och vi har fått äran att ha H40-klassen på Waxholm. Vi är en projektgrupp på fem personer som ansvarar för att hela arrangemanget ska flyta på bra. Alltifrån att banan ska vara i toppskick, anmälningar kommer in, logistik kring parkering, luncher och själva tävlingsadministrationen.

Pernilla berättar också att man har fått ihop 50 frivilliga funktionärer bland klubbens medlemmar som kommer att hjälpa till under tävlingsdagarna. Lennart ”Brokan” Brokvist är tävlingsledare och har till sin hjälp en tävlingsledning som ansvarar för incheckning och registrering av scorer.
– Vi kommer att ha start från både hål 1 och 10 så dubbla starters behövs, fortsätter Pernilla. Vi kommer att ha forecaddies ute på banan på hål nr 2, 4 och 17. Sedan behövs parkeringsvakter. Alla funktionärer får fina funktionärskläder och blir bjudna på lunch och fika. Det kommer att bli kul att samarbeta med så många funktionärer och det är ett positivt bidrag för gemenskap på klubben.
Golfstar ansvarar för banan och anläggningen och Waxholms GK för tävlingsarrangemanget.
– Vi har ett bra samarbete, säger Pernilla vidare. Våra intressen och engagemang överlappar. Vi kommer till exempel att ha ett gäng frivilliga medlemmar som hjälper till att trimma banan inför SM-veckan. Vill du göra en insats med att laga tees,  nedslagsmärken med mera så finns det fortfarande chansen att hjälpa till. Det är den 26 juni som gäller kl 9.00.

Vad gäller själva H40-tävlingen är det det är många duktiga golfspelare som har anmält sig så tävlingsledningen kan garantera att det blir bra golf och en spännande och rolig tävling att följa.
– Vi har plats för 156 spelare och det finns fortfarande många platser kvar som vi hoppas fylla men det är bråttom. Anmäl dig till tävlingen om du uppfyller kriterierna för H40 och har max hcp 15. Anmälan görs via Min golf i länken här, senast 9 juni, men även efteranmälningar tas emot. Kul om många medlemmar deltar!

Avslutningsvis, händer det något speciellt på anläggningen/klubbhuset under tävlingsdagarna?
– Vi hoppas att det kommer mycket publik som vill följa tävlingen, önskar Pernilla.  Det kommer också att vara en speciellt uppsatt bana inför SM som mäter 6200 meter med en  mix av vit/gul/blå och röd tee. Restaurang Humlan är också redo att ta emot alla spelare och mycket publik. Varmt välkomna ut till Waxholms GK för att ta del av en rolig och spännande tävling!