Ordförandekrönika från Peter Sahlin

Publicerat: 2023-05-23 - 09:13 - Skrivet av Mathias Zetterlund

Hej Golfvänner, här kommer några rader från mig som ny ordförande i Waxholms GK sedan årsmötet i April!

I april hade vi som ni alla vet årsmötet där vi bland annat valde en styrelse, Anders Örnevall lämnade ordförandeposten och jag utsågs som hans efterträdare, riktigt stora skor att fylla ut. Jag har varit med i styrelsen inom WGK i 5 år, först som suppleant sedan som sekreterare och det senaste året som sekreterare och vice ordförande. Vad kan jag om golf och vad ska jag försöka att bidra med i utvecklingen av Waxholms Golfklubb?

Först lite bakgrund. Jag är snart 64 år och bor sedan drygt 5 år i Vaxholm tillsammans med min hustru Gunilla. I mitt yrke är jag idag Program Manager för uppdrag som behöver lyftas upp till framgång inom Vattenfallkoncernen.  Idrott har annars varit min stora passion genom hela livet, i allt från spelare, tränare, ledare och styrelsemedlem. Inom golfen har jag verkat i drygt 20 år som styrelsemedlem inom Lindö GK och Täby GK med drygt 7 år som ordförande. Min ledstjärna har alla dessa år varit att golf ska vara kul och utmanande, några vill tävla medan andra vill umgås. Själv har jag vandrat från att försöka tävla till att se det som en stor del av mitt sociala liv och umgås, kanske beror det på att mitt hcp har fyrdubblats sedan jag gillade att tävla.

Som ordförande i WGK ska jag försöka att bidra med mina kunskaper i syfte att vi ska fortsätta på den stig vi vandrar mot en klubb med stort hjärta för alla. Att vi ska bidra med goda möjligheter till att utveckla vårt spel mot den nivå vi själva har ambition att vilja spela och träna på, vi vet ju alla att det är vår enskilda ambition som sätter stopp för vår egen utveckling.

Vi är ju en klubb utan egen bana, övningsområde, klubbhus eller restaurang, så man kan likna oss vid en intresseförening som har till uppgift att värna om medlemmarna och deras väl och ve. Vi har här en tät dialog med GolfStar som har just bana, övningsområde, klubbhus och restaurang som en del i sitt tjänsteutbud. I denna dialog framför vi vad vi upplever och har hört att medlemmarna uppskattar och vill ha mer eller mindre av. Just nu så är det restaurangen som många talar om då krögarna kommer att lämna oss efter sista augusti. GolfStar kommer att erbjuda en fullgod service året ut, men inför kommande säsong så är man inte 100% klar med hur restaurangen och utbudet kommer att se ut, här får jag återkomma så snart jag eller vi i styrelsen vet något.

Banan tycker jag själv är en fröjd att spela just nu och jag har sällan upplevt den så bra så här tidigt på säsongen, detta hoppas jag även att H40-SM spelarna ska uppleva den 7-9 juli, jag vill även passa på att pusha för att du kan hjälpa till under dagarna med att laga, tees, nedslagsmärken, se över markeringar med mera. anmäl dig på Hemsidan under SM-H40.

Nu kanske ni vet lite om mig, vi kommer under början av juni också få upp bilder på alla i styrelsen med vilka poster vi alla har.

Ni når mig på