Elitlaget gjorde en fin säsong

Publicerat: 2022-11-14 - 20:33 - Skrivet av Mathias Zetterlund

Inför säsongen 2022 ansåg styrelsen för Waxholms GK att klubben behövde satsa på ett elitlag. Klubben behöver ha ett naturligt val och mål för de allra bästa spelarna i klubben. Det ska också involvera de juniorer som snart skall ta steget upp för att tävla på högsta nivå. Elitlaget bestod säsongen 2022 initialt av Lagledare Martin Ekman, Robin Jansson, Jimmy Löfberg, Adam Rudin, Alexander Ekman, Simon Ljungberg och Mathias Zetterlund (tränare).

Under säsongen 2022 har laget även representerats av Arvid Herolf och Tommie Hansson.
Elitlaget började säsongen med inomhusträning under vintern med klubbens PRO Mathias Zetterlund, vilket skedde i studion. Det blev tio tillfällen under vintersäsongen. Upplägget var ett tvåtimmarspass per vecka, samt svingcoachning och tips av Mathias med hjälp av hans utrustning.
Uppstartslägret genomfördes på Ombergs golfklubb under april månad. Elitlaget spelade en ”minitour” under dagarna de var där, kombinerat med närspelsträning och rangepass. Då många i laget var nya så var de gemensamma vinterträningar och uppstartslägret ett perfekt tillfälle att lära känna varandra bättre inför kommande tävlingssäsong.
Tävlingssäsongen startade med H25 på Waxholms GK, där laget vann båda sina matcher.  Man följde även upp den bra starten med segrar i omgång 2 och gick sedan vidare med att vinna gruppen och gick till slutspelet i september. Slutspelet ägde rum på Lindö Äng och laget som ställde upp var Jimmy Löfberg, Alex Ekman, Robin Jansson och Tommie Hansson från H50-laget. De spelade fantastiskt i både semifinalen och finalen och blev med det Stockholmsmästare i H25-klassen. Grattis!
Det stora målet för säsongen var som vanligt Lag-SM i juli. I år gick det på Wäsby GK. Man visste att det skulle vara en tuff vecka med snabba greener. Efter ett sent avhopp kallades Arvid Herolf in från juniorerna. Laget var då Martin Ekman, Arvid Herolf, Jimmy Löfberg, Robin Jansson, Alexander Ekman och Simon Ljungberg. I Elitlagets division var det 15 klubbar och målet var en topp-10 placering. De fick en tuff start i den inledande omgången, men fick upp farten i de tre sista omgångarna som gjorde att de ändå slutade på 10:e plats.
Säsongen avslutades med årets klubbmästerskap från backtee vilket också är en höjdpunkt för spelarna i laget. Fantastiskt kul att så många från klubben ställde upp och inte blev avskräckta. Att lagledare Martin Ekman lyckades vinna var väldigt roligt.
Så här säger Martin: ”Jag känner verkligen att jag tagit ett steg framåt i år, bara tack vare att ha spelat med de duktiga spelarna i laget. Att få spela med spelare som är bättre än en själv är verkligen det bästa sättet att lära sig.”
Text: Leif Vang Hansen och Martin Ekman