Banan är riktigt bra nu

Publicerat: 2022-07-11 - 18:09 - Skrivet av Mathias Zetterlund

Nu äntligen börjar banan likna en "riktig" bana. Det har varit en lång ökenvandring för att nå målet. Jag talade nyligen med greenkeepern Pelle Gripenberg och han berättade att det varit en hårt arbete att återskapa kvaliteten.
– Vi har stödsått greenerna en gång av tre, nästa omgång blir på måndag.Så nu har vi gräs överallt som tack vare sol. värme och regn växer riktigt bra. Vi har kunnat sänka klipphöjden till 3,5 mm och testat att välta vilket fungerar bra.
En annan positiv detalj är att 11:ans tee öppnar på fredag. Äntligen får korthålet ett rejält tee där man kan placera utslagen på betydligt fler ställen än tidigare.
Jag tycker banpersonalen har gjort ett fantastiskt arbete utifrån de förutsättningar som gällde för bara en månad sedan. All heder.
Nu är det med andra ord dags att berätta för golfvännerna att Waxholm återigen är en anläggning att besöka inte minst för restaurangen som har haft en minst sagt tuff inledning på säsongen.
I min förra krönika skrev jag om den införda vagnhyran och problemen med handtagen som många "glömmer" att lämna tillbaka för att slippa betala hyran. Självklart tycker jag inte att det är okey att ta med sig handtagen. Det blir till slut ett problem då det inte finns vagnar kvar som funkar. Jag har ett konkret förslag - skapa ett prisvärt årsabonnemang på vagnar så tror jag problemet är löst.
I lördags genomförde vi vår andra After Golf, egentligen den tredje men den förra regnade bort, med ett 40-tal deltagare som spelade 4-boll bästboll (se särskild artikel). Denna gång bjöd klubben tävlingsdeltagarna på en burgare med tillbehör vilket uppskattades. DJn spelade musik och solen sken. Den 27 augusti är det dags för den fjärde After Golfen. Då räknar vi med ett fullt startfält när det är Augustigolfen.
Ta tillvara på sommaren, nyttja GolfStars alla banor. Det är unikt i Sverige att vi har så många anläggningar att spela på för ett medlemskap. Får jag komma med ett tips utan ha riktigt bra koll på kvaliteten så tycker jag att Riksten, Bodaholm och International måste spelas.
Anders Örnevall, ordförande Waxholms GK